Контраст contrast
Шрифт
Сховати налаштування hide
Прокурори на захисті державних інтересів: Захист культурної спадщини на Одещині

Коментують: начальник відділу представництва інтересів держави з питань державної та комунальної власності Одеської обласної прокуратури Олександр Стоянов, прокурор відділу представництва інтересів держави з питань державної та комунальної власності Одеської обласної прокуратури Віталій Тунік, завідувач сектору правового забезпечення Департаменту культури, національностей, релігій та охорони об’єктів культурної спадщини Одеської облдержадміністрації Інна Ткачук.

На території Одеської області на обліку перебуває 4493 пам’ятки культурної спадщини. З них 1306 пам’яток історії, 1679 – археології, 1425 – містобудування та архітектури, 78 – монументального мистецтва, 6 – науки і техніки та 1 – садово-паркового мистецтва. Пам’яток національного значення на території області – 80, з них: пам’яток архітектури та містобудування – 57, історії – 3, монументального мистецтва – 2, археології – 18.

На теперішній час питання збереження пам’яток архітектури є особливо актуальним для України, культурно-історична спадщина якої щодня зазнає цілеспрямованого нищення.

Незважаючи на наявність відповідних органів контролю, все ж таки мають місце грубі порушення законодавства, що призводять до поступової руйнації, а в окремих випадках взагалі до їх знищення, що є недопустимим в сучасному світі.

За матеріалами Одеської обласної прокуратури суд повернув до комунальної власності приміщення загальною площею 1794 кв м вартістю майже 63 млн грн пам’ятки національного значення – будівлі Одеської обласної філармонії «колишня Нова біржа», зведеної в 1894-1899 роках за ескізними проєктами архітекторів В. Прохаскі та А. Бернардацці.

Підставою позову стало систематичне невиконання умов охоронного договору на орендне користування пам’яткою культурної спадщини.

На початку лютого 2023 року прокуратура домоглася виконання рішення суду – підписано акт приймання-передачі пам’ятки містобудування та архітектури, за яким спірні приміщення передано Департаменту культури, національностей, релігій та охорони об’єктів культурної спадщини Одеської обласної державної адміністрації.

Наприкінці 2023 року господарським судом Одеської області задоволено позов прокурора в інтересах держави в особі Одеської обласної ради, Департаменту культури, національних релігій та охорони об’єктів культурної спадщини Одеської обласної державної адміністрації, Міністерства культури та інформаційної політики України про розірвання договору купівлі-продажу нерухомого майна та зобов’язання повернути майно вартістю понад 2 млн грн.

Спірні нежитлові приміщення входять до складу будівлі Стурдзовської богадільні із Скорбященської церкви. Ця будівля, відповідно до рішення виконавчого комітету Одеської міської ради взята під охорону держави як пам’ятка архітектури та входить до затвердженого Законом України Переліку пам’яток культурної спадщини, що не підлягають приватизації.

Відчуження цього об’єкта фактично направлено на заволодіння земельною ділянкою під пам’яткою архітектури та її подальше знищення.

Вказані факти є непоодинокими, порушення які допускаються у сфері культурної спадщини є різноманітними та потребують постійної уваги як з боку органів контролю, так і органів прокуратури.

Робота по захисту культурної спадщини є вкрай важливою, оскільки режими охорони в м. Одеса посилилися з набуттям відповідного статусу об’єкта всесвітньої спадщини ЮНЕСКО. Режими та порядок використання таких об’єктів має чіткі вимоги та знаходиться під особливою увагою міжнародної спільноти.

В 2023 році знаковим для міста Одеси стало рішення Комітету Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО про включення культурно-історичної пам’ятки «Історичний центр міста-порту Одеса» до Списку всесвітньої спадщини, що перебувають під загрозою.

Важливою особливістю перебування таких об’єктів під охороною ЮНЕСКО, є те, що для проведення будь-яких значних робіт із відновлення чи будівництва, які можуть вплинути на цінність об’єкта всесвітньої спадщини, передбачений окремий порядок їх погодження.

Ключовим моментом є обов’язкове отримання позитивного висновку Комітету, без якого неможливе затвердження уповноваженим органом влади проєктної документації, а також заборонені будь-які будівельні роботи на об’єкті всесвітньої спадщини, його території та в буферній зоні такого об’єкту.

На жаль, в сучасних умовах культурна спадщина України переживає важкі часи, однак своєчасне використання прокурорами представницьких повноважень є запорукою її збереження для наступних поколінь.

Робота на цьому напрямі триває і триватиме, поки кожна культурна пам’ятка не буде захищена, як того вимагає закон.